Consultanță implementare WMS

WMS – instrument si nu solutie la problemele din depozit.
Un subiect la ordinea zilei pentru activitatea de depozitare este WMS-ul ( Warehouse Management System).
Sistemul WMS este un sistem informatic integrat de trasabilitate a produsului de la intrarea in depozit, stocarea si livrarea catre client. Sistemul e compus din soft , dispozitive de editare si imprimare a codurilor de bare si scanarea lor in orice moment al manipularii. Sistemul nu e complet fara un layout corespunzator al depozitului , un sistem de rafturi si utilaje potrivite tipului de business existent.
Firmele ce ofera acest sistem abordeaza subiectul suficient de simplist pentru a fi usor asimilat de catre client, iar mesajul e de tipul :
un instrument necesar optimizarii proceselor in depozit
o solutie de reducere a pierderilor
controlul gestiunii stocurilor de marfuri
controlul in-out-urilor din depozit
ofera la orice moment informatii legate de locatii libere pentru stocare, termene de valabilitate a loturilor de produse, comenzi livrate, etc.
imbunatateste serviciile oferite clientilor
In urma unor prezentari ce puncteaza in special solutii salvatoare la problemele existente discutiile ofertant-client se reduc de cele mai multe ori la costurile implementarii si timpul necesar acesteia.
Se semneaza un contract si abia apoi incepe cosmarul !!
Sunt doua aspecte ce sunt trecute la “si altele…” cand de fapt sunt cele mai importante in decizia de a implementa un sistem WMS :
 
1/ Descrierea corecta a proceselor in depozit , si care sa tina cont de faptul ca depozitarea si livrarea sunt activitati incluse in lantul logistic ( Supply Chain) .
2/ Adaptabilitatea sistemului WMS oferit la activitatea beneficiarului si la proiectia afacerii acestuia in urmatorii 15-25 ani.

 

Singurile “ certitudini” pe care le aduce o decizie la impuls de implementare a sistemului WMS sunt :

nerespectarea termenului de predare – se discuta de 6 luni-1 an si dureaza de fapt cel putin 2 ani
o sumedenie de erori pe care Furnizorul si le asuma intr-o perioada data dupa predare, dar care aduc ulterior alte costuri legate de modificari ulterioare in sistem
discutii tensionate pe erori de sistem si pe care Beneficiarul le pune pe seama Furnizorului iar acesta pe procesele pe care le-a descris gresit Managerul de Proiect
dezamagire pe capabilitatile sistemului in urma asteptarile foarte mari pe care le are Beneficiarul datorita prezentarii avantajelor la ofertare.

De cele mai multe ori beneficiarul imputerniceste o persoana ca Manager Proiect care ar trebui sa inteleaga daca :

procesele sunt setate corect
procesele sunt respectate de personalul operational
procesele tin cont si de activitatile din amonte si aval de depozit

 

Totodata un Manager de Proiect ar trebui sa inteleaga si :

capabilitatile unui sistem informatic
operatiunile de depozitare
afacerea in ansamblu 
organizarea operationala

Toate acestea se reflecta in cerintele de sistem pe care Beneficiarul le solicita Furnizorului si care definesc in final raportul pret/calitate al sistemului ce va fi implementat.
De cele mai multe ori persoana imputernicita de Beneficiar sa se ocupe de proiect nu are capabilitatile de definire , implementare si operare ale unui sistem complex ca WMS-ul.
Prin acceptarea unui consultant logistic cu expertiza dovedita in domeniu Beneficiarul poate decide corect asupra oportunitatii implementarii unui sistem WMS. Atat baza informationala cat si prezentarea de optiuni sunt prezentate Beneficiarului de catre consultantul logistic in urma unui proces de auditare a activitatii logistice. Totodata se poate formaliza un caiet de sarcini catre firma furnizoare de servicii informatice . Implementarea unui sistem WMS poate fi supervizata de consultantul in logistica in numele Beneficiarului.
Rolul consultantului in logistica e benefic si pentru interesul unei firme ce ofera solutii informatice de management al depozitului in relatia cu Clientul : un partener de discutii competent, care sa fie o interfata profesionista intre Beneficiar si Furnizor nu poate decat sa aduca plus-valoare in serviciile oferite.
Trebuie stiut ca o faza la fel de importanta ca si setarea cerintelor de sistem e pregatirea echipei sa lucreze cu noile instrumente : realitatile arata ca incepand cu sefii de depozit, apoi gestionarii, motostivuitoristii si manipulantii reprezinta factori de rezistenta la schimbare . Foarte important e ca fiecarei categorii sa i se prezinte un program tangibil de invatare precum si motivatia personala pentru acceptarea schimbarii. Consultantul logistica poate face realizabila si aceasta faza.

Articole recente